Welk type wagen kies jij?

Een SUV, berline, break, monovolume of compacte middenklasser? Het enorme aanbod van koetswerkvarianten kan je wel eens doen aarzelen als je een wagen wil kopen. Leidraad bij die complexe keuze? Het gebruik dat je van de wagen wil maken.

Tegenwoordig is het auto-aanbod zo uitgebreid dat je soms makkelijk het spoor bijster raakt. Om te voorkomen dat je een ongewenste aankoop doet, geven we hieronder een indicatieve lijst van verschillende wagentypes, met hun sterke en zwakke punten.

Stadswagen

Stadswagens voelen zich thuis in de stad en in verstedelijkte gebieden. Ze glippen overal door en je kan ze overal parkeren. Ze beperken zich tot de essentie en de ruimte binnen werd geoptimaliseerd om je zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te gunnen. De koffer leent zich net zo goed tot het vervoeren van de wekelijkse boodschappen in de supermarkt als tot het meenemen van de bagage voor een gezinsvakantie.

Compacte middenklasser

Dat is het best verkopende segment in Europa. Compacte middenklassers hebben meestal vijf deuren, wat het instappen vergemakkelijkt. Ze zijn ook zorgvuldig afgewerkt en bieden tal van voordelen, want de ruimte die ze innemen staat in verhouding tot hun handigheid.

Berline

Dit type wagen bestaat al het langst op de markt: de berline, ook wel sedan genoemd, werd gelanceerd toen de autoindustrie zich aan het begin van de 20ste eeuw begon te ontwikkelen. De huidige berlines kunnen twee volumes omvatten met achteraan een koffer of een laadklep die de wagen langer doet lijken. Denk maar aan de Peugeot 508. Die is ruim en polyvalent en geniet de voorkeur van ondernemingen die op zoek zijn naar comfortabele en representatieve bedrijfswagens. Keerzijde van de medaille: het uitgesproken design en de beperkte modulariteit maken een berline minder praktisch dan een break of een SUV.

Break

Afgeleid van de compacte middenklasser of de berline (Peugeot 308, Peugeot 508), pakt de break dankzij zijn (meestal) iets grotere lengte uit met een ruimere koffer. Achteraan ziet de wagen er verticaler uit en zit er een brede laadklep. Handig is dat de gulle binnenruimte wordt gecombineerd met het comfort en het dynamisme van een traditioneel model.

SUV

De afgelopen jaren is dit model bijzonder populair! Andere wagentypes worden zelfs een beetje van de markt verdrongen. Zowel de compacte als de gemiddelde SUV’s worden onder autoliefhebbers als het neusje van de zalm beschouwd. Een SUV is net zo comfortabel op asfaltwegen als op landweggetjes en biedt tal van troeven. Hij is bijzonder ruim, beschikt over een gulle koffer en de hogere zitpositie van de passagiers vergroot het veiligheidsgevoel.

Ludospace

De ludospace combineert ruimte met compactheid: de buitenafmetingen liggen niet hoger dan die van een compacte middenklasser, maar de hoogte en de binnenruimte doen denken aan een monovolume. Dat type wagen spreekt vooral gezinnen aan en bestuurders met een actieve vrijetijdsbesteding die op zoek zijn naar een ruime, comfortabele en betaalbare auto.

Monovolume

Als ruimte voor jou een doorslaggevend argument is, kies dan voor een monovolume! Die biedt plaats aan wel negen inzittenden en een rijbewijs B volstaat. Monovolumes zijn bovendien erg praktisch en zuinig. Let op: de afmetingen kunnen in sommige parkeergarages of in de stad bijvoorbeeld, in je nadeel werken.

Lees ook