Welk motortype is het goedkoopst in gebruik?

Bij de keuze van een wagen zijn de aankoopprijs en het brandstofverbruik dikwijls de belangrijkste criteria. Met de werkelijke gebruikskost wordt minder rekening gehouden. En dat kan wel eens voor verrassingen zorgen!

Om de werkelijke gebruikskost van een wagen te bepalen moet je verschillende parameters incalculeren: het genormaliseerde verbruik per 100 km, de prijs van een liter brandstof, de belasting en de onderhoudskosten.

Diesel voordeliger?

Op basis van deze berekening lijkt de dieselmotor op het eerste gezicht voordeliger dan zijn benzine- of hybridetegenhanger: bij een gelijkwaardig vermogen ligt zijn verbruik lager en aan de pomp kost een liter diesel meestal hetzelfde als een liter benzine. De diesel blijkt dus de beste keuze voor wie veel rijdt en hoe meer kilometers je aflegt, hoe voordeliger hij wordt. Maar let op, je moet er wel mee omspringen zoals het hoort, namelijk door telkens een voldoende lange afstand te rijden om de motor op optimale bedrijfstemperatuur te laten komen. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat de besparing aan de pomp moet besteed worden aan garagekosten. Door de technologie waarmee hij is uitgerust (roetfilter, SCR…), is de dieselmotor vaak wat duurder in onderhoud dan een benzinemotor. Ook de belastingen spelen niet in zijn voordeel, vooral in Wallonïe en in Brussel, waar de hogere cilinderinhoud (bij gelijkwaardig vermogen) doorweegt in het totale budget. Samengevat: ja, de dieselmotor is misschien voordeliger in gebruik dan de benzinemotor, maar je moet rekening houden met alle parameters om te weten of je de hogere investering bij aankoop snel terug verdient.

CNG, waterstof…

Alternatieve brandstoffen kunnen op financieel gebied interessant blijken. Zo geniet de CNG-rijder (vooral in Vlaanderen) van zeer aantrekkelijke fiscale voordelen (geen BIV en verkeersbelasting) en een interessante prijs per kg aan de pomp (ongeveer € 1). Maar een CNG-wagen is duurder in aankoop en enkel veelrijders kunnen de meerprijs terugverdienen. Het beperkte aantal CNG-tankstations blijft ook een nadeel. Hetzelfde geldt voor waterstof waarvoor in België momenteel nog maar twee tankstations beschikbaar zijn. De plusminus € 50 (minstens € 10/kg) voor een volle tank mag een wagen op waterstof dan wel zeer competitief maken ten opzichte van een benzinewagen, door zijn erg hoge aankoopprijs wordt het echter bijna onmogelijk om hem te laten renderen.

En de winnaar is…

Is elektrisch rijden voor een gemiddelde kW-prijs van bijna € 0,28 (06-2019) echt rendabel? Als je alleen de ‘brandstof’ telt, zou het je dus € 14 kosten om een accu van 50 kWh volledig op te laden. Met een dergelijke middelgrote accu voor moderne elektrische wagens zoals de nieuwe Peugeot e-2008, kan je ruim 300 kilometer (WLTP-cyclus) afleggen. De kost per 100 km is dus onklopbaar: minder dan € 5! Daarbij komt dat een elektrische motor minder onderhoud vergt en ook op dit vlak voordeliger is. En aangezien elektrische wagens zowel in Vlaanderen als Brussel en Wallonië fiscale voordelen genieten, zijn ze werkelijk dé uitblinkers in zuinig gebruik.

Let wel op dat je niet te veel gebruikmaakt van de openbare laadstations waar de stroom duurder is dan thuis. Je factuur zou zo flink oplopen.

Lees ook