Wat zijn de voor- en nadelen van een break?

Hoewel de break als gezinswagen eerst plaats heeft moeten ruimen voor de monovolume en inmiddels voor de SUV, slaagt hij er nog steeds in het beste van twee werelden te verenigen: het rijgedrag van een berline en veel binnenruimte.

 De break is afgeleid van de berline of compacte berline en onderscheidt zich door een volledig herwerkte achterpartij. Hierdoor biedt hij meestal een grotere bagageruimte en vooral meer gebruiksgemak, dankzij de brede, min of meer verticale kofferklep. Ook qua modulariteit scoort de break over de hele lijn uitstekend. Dit heeft alles te maken met de mogelijkheid om de achterzetels neer te klappen zodat er een vlakke laadvloer ontstaat en je lange voorwerpen kan vervoeren. De kofferdrempel is, vergeleken met die van een SUV en monovolume, bovendien een stuk lager, wat het in- en uitladen vergemakkelijkt.

Maar de tijd dat een break zijn stijl en look moest opofferen voor meer praktische eigenschappen ligt al ver achter ons. Vandaag slagen de nieuwe modellen erin beide werelden succesvol te combineren. Getuige de Peugeot 308 SW en 508 SW. En aangezien de break de rijkwaliteiten en het dynamische rijgedrag van de berline overneemt, tonen beide modellen aan dat het even comfortabel en aangenaam rijden is met een break als een berline. Net als de berline is de break voorzien van een riante binnenruimte voor vier inzittenden; de middelste zitplaats achteraan is dan ook meestal enkel bestemd voor occasioneel gebruik. Wie wel drie volwaardige zitplaatsen op de tweede rij wil, kijkt beter uit naar een compacte SUV of een monovolume.

De pluspunten De minpunten
  • Handige, ruime bagageruimte
  • Rijgedrag van een berline
  • Prima modulariteit
  • Minder laadhoogte dan in een SUV
  • Middelste zitplaats achteraan minder comfortabel

Lees ook