Wat is het verschil tussen actieve en passieve veiligheid?

In de media en de reclame hoor je vaak praten over actieve en passieve veiligheid. Maar wat is dit precies?

Voor autobouwers maar ook voor automobilisten is veiligheid een van de topprioriteiten. Autoveiligheid neemt verschillende vormen aan, afhankelijk van haar functie: voorkomen dat een ongeval gebeurt of de inzittenden maximaal beschermen tegen de gevolgen van een ongeval. Dat is wat wordt verstaan onder actieve en passieve veiligheid.

Actieve veiligheid

Het begrip ‘actieve veiligheid’ omvat alle middelen en systemen in een wagen die een ongeval moeten voorkomen. Enkele van de belangrijkste ‘actieve’ veiligheidsvoorzieningen zijn: Electronic Stability Program (ESP), Active City Brake en Active Safety Brake, dodehoekbewaking en rijstrookassistent (Lane Departure Warning System).

Passieve veiligheid

Met ‘passieve veiligheid’ bedoelt men alle functies die de inzittenden beschermen bij een ongeval. De belangrijkste zijn uiteraard de airbags (frontale, zij- en hoofdairbag) en de veiligheidsgordels. Met de passieve veiligheid, die deel uitmaakt van de wagen, wordt van meet af aan rekening gehouden, meer bepaald om de zijversterkingen en de kreukelzones te ontwerpen.

De passieve veiligheid gaat ook mee met zijn tijd, getuige het noodoproepsysteem Peugeot Connect SOS. Dankzij deze autonome, geconnecteerde communicatie-unit wordt een wagen in contact gebracht met een noodoproepdienst die 24/7 operationeel is. Bij een ongeval volstaat een druk op de SOS-knop om een callcenter-operator te bereiken die zo snel mogelijk de nodige hulpdiensten stuurt. Het systeem kan bovendien automatisch een noodsignaal sturen, meteen nadat de airbags worden geactiveerd. De hulpdiensten krijgen dan in real time informatie over je geografische locatie.

Lees ook