Wat is ESP?

Sinds enkele jaren zijn alle wagens uitgerust met ESP, een systeem voor actieve veiligheid om het traject van een wagen te controleren en te corrigeren.

ESP, de afkorting van Electronic Stability Program (elektronische stabiliteitscontrole), werd in de jaren ’80 ontwikkeld door de auto-onderdelenproducent Bosch. Het systeem werd in 1995 voor het eerst gebruikt in seriegeproduceerde wagens. Dit ESP-antislipprogramma, door sommige constructeurs ook ESC, DSC of VSA genoemd, werkt in combinatie met een aantal elektronische regeleenheden waarmee elke wagen is uitgerust (ABS, EDC, ASR, enz.), om het verlies van grip in bochten op te sporen. De remmen van bepaalde wielen worden dan automatisch geactiveerd zodat de wagen in contact blijft met het wegdek. Het systeem kan ook inwerken op het gaspedaal door het vermogen en de tractiecontrole te verminderen.

Verplicht sinds 2011

ESP is zo nuttig dat het systeem in Europa sinds 01/11/2011 verplicht is in alle voertuigen. Volgens sommige studies zou het alleen al in Europa 4.000 levens per jaar redden. De werking van ESP mag dan wel ingewikkeld zijn voor de gewone mens, het systeem is niet duur en heeft bijna geen impact op de prijs van een nieuwe wagen.

Uitschakelen?

In de meeste wagens kan ESP uitgeschakeld worden via een knop op het dashboard. In gewone rijomstandigheden is het riskant en zelfs gevaarlijk om dit te doen. Maar als je wagen vastzit in de sneeuw en de wielen moeten kunnen draaien om eruit te raken bijvoorbeeld, kan het uitschakelen van de ESP wel nuttig zijn!

Lees ook