Wat is beter, een wagen kopen of leasen?

Nooit eerder waren er zo veel mogelijkheden om een wagen of deelwagen te huren dan vandaag. Is het dus nog wel nodig om zelf een wagen te bezitten of is huren de beste oplossing? We zetten enkele elementen op een rijtje om je te helpen bij je keuze.

Sommigen beweren dat een wagen bezitten niet meer van deze tijd is. Maar laten we eerst afwegen hoe het werkelijk zit qua kosten en gebruik, vooraleer we een keuze maken tussen kopen en huren.

 Vrijheid heeft een prijs

Een nieuwe of tweedehandse wagen kopen brengt flink wat kosten met zich mee: belastingen, verzekering, onderhoud (en mogelijke schade) en brandstof. En denk eraan, als je de aankoop van een nieuwe wagen overweegt, dan verliest die meteen (toch al in het eerste jaar) bijna 20% van zijn waarde. Maar je ontvangt wel een korting op de aankoopprijs, je kan hem gebruiken zoals het jou past en zoveel kilometers afleggen als je wil. Een eigen wagen hebben blijft voor velen een emotionele keuze, ook al moeten er soms een financiering aan te pas komen om de wagen van je dromen te betalen. In de afgelopen jaren zijn de financieringsoplossingen een heel stuk geëvolueerd en ook vandaag nog wordt Private Lease verder verbeterd. Leasing is dan ook niet meer uitsluitend bestemd voor professionals!

Vast maandbedrag maar beperkt aantal kilometer

Wat omvat Private Lease precies? Voor een aantrekkelijk vast maandbedrag waarin meestal de belastingen, verzekering, bijstand en het onderhoud zijn inbegrepen, huur je een wagen voor 2, 3, 4 zelfs 5 jaar. Het bedrag van de maandelijkse betaling is afhankelijk van de jaarlijkse kilometerstand die geschat wordt voor de ondertekening van het contract. Als je tijdens de looptijd van het contract meer rijdt dan het overeengekomen aantal kilometer, dan kan de rekening behoorlijk oplopen. En wanneer je de wagen na afloop van het contract terug inlevert bij het verkooppunt, wordt zelfs de minste schade (die niet als gebruikelijke slijtage beschouwd wordt, bijvoorbeeld krassen of een beschadigde velg) aangerekend. Maar tijdens de looptijd van het contract ben je wel over de hele lijn gerust, zelfs in geval van een mechanisch defect. Net zoals bij het huren van een flat of woning, weet je welk bedrag je elke maand voor de huur van je wagen moet betalen. Dankzij de Private Lease-oplossing kan je ook om de 2, 3, 4 of 5 jaar van wagen veranderen, met het voordeel dat je telkens in een splinternieuwe wagen rijdt die uitgerust is met de allerlaatste technologie.

De alternatieven

Als je vindt dat je wagen teveel nutteloze tijd doorbrengt op een parking of in een garage, kan het huren van een deelwagen een interessante oplossing zijn. Op voorwaarde weliswaar dat je in een grote stad woont en niet al te vaak verre verplaatsingen moet doen. Ook in de huur van een deelwagen is alles inbegrepen en de betaling gebeurt volgens de gebruiksduur (dikwijls beperkt tot 24u).

Tweedehands kopen: een loterij?

Ben je op zoek naar de wagen van je dromen voor een betaalbare prijs? Dan vind je die misschien in het tweedehandsaanbod. Op deze markt arriveren trouwens steeds meer privéleasing-wagens die na afloop van hun contract een ‘tweede leven’ beginnen. Maar afhankelijk van de leeftijd van de wagen, moet je natuurlijk toegevingen doen wat betreft nieuwste snufjes en technologie. Constructeurs en verkooppunten bieden steeds vaker een waarborg en certificaat op tweedehandswagens. Het grote nadeel bij oudere tweedehandswagens is echter dat je er rekening mee moet houden dat die mogelijk niet toegelaten zijn in de lage-emissiezones en dus niet binnen mogen in steden als Brussel, Antwerpen en vanaf 2020 ook Gent en andere steden.

Lees ook