Wat is autonoom rijden?

Autonoom rijden is tegenwoordig een hot topic. Maar wat houdt het precies in? Wat omvat deze inmiddels generieke benaming eigenlijk en welk niveau van autonoom rijden bieden de moderne wagens al aan? Een woordje uitleg…

‘Autonoom rijden’ is een ruim begrip dat de afgelopen jaren uitgroeide tot een verzamelnaam voor alle nieuwe rijhulpsystemen. Maar de term ‘autonoom rijden’ slaat slechts op een zeer klein deel van wat de auto in staat stelt zelf te rijden, zonder menselijke tussenkomst. Momenteel is er nog geen enkel zelfrijdend voertuig beschikbaar op de markt. De wetgeving laat dit ook nog niet toe. Er worden wel al verschillende projecten rond autonoom rijden ontwikkeld, onder meer door Peugeot.

Het is op dit ogenblik juister om te spreken over ‘automatisch rijden’, een benaming die alle taken omvat die – dankzij de nieuwste technologische oplossingen – worden overgelaten aan het rijdende voertuig. ‘Automatisch rijden’ is een adequatere term voor de meest geavanceerde rijhulpsystemen zoals de Active Safety Brake die het voertuig automatisch laat stoppen voor een hindernis of de adaptieve cruisecontrol met stopfunctie die zelf het stop & startsysteem in files regelt.

‘Automatisch rijden’ wordt onderverdeeld in zes niveaus; enkel het hoogste niveau kan ‘autonoom rijden’ genoemd worden. De allernieuwste rijhulpsystemen in de beschikbare voertuigen behoren vandaag tot niveau 2.

TOELICHTING:

Niveau 0: Hier situeren zich de wagens zoals we ze tot voor kort kenden: zonder enig rijhulpsysteem.

Niveau 1: De bestuurder beschikt over verschillende rijhulpsystemen, maar die nemen nooit de controle over. We denken dan aan systemen zoals de rijstrookassistent (Lane Departure Warning of detectie onvrijwillige overschrijding van rijstroken), de afstandswaarschuwing (Distance Alert), de dodehoekbewaking of waakzaamheidsassistent (Driver Alert System).

Niveau 2: De rijhulpsystemen kunnen in bepaalde situaties de controle over het voertuig overnemen. De bestuurder moet echter altijd alert blijven en is in elk geval verantwoordelijk voor zijn wagen. In deze categorie situeren zich de actieve rijstrookassistent (Active Lane Departure Warning), het actieve automatische noodremsysteem (Active Safety Brake), de actieve cruisecontrol en de actieve dodehoekbewaking.

Niveau 3: Op dit niveau kan de bestuurder de controle in bepaalde situaties volledig overlaten aan de wagen: op auto(snel)wegen of in files bijvoorbeeld. De bestuurder kan ondertussen met iets anders bezig zijn, maar moet wel altijd de volledige controle terug kunnen overnemen, met name wanneer het systeem dit aangeeft.

Niveau 4: De wagen kan meestal volledig autonoom rijden, maar enkel in specifieke zones (stedelijk gebied, autowegen, enz…). De bestuurder kan de wagen helemaal zelf tot de eindbestemming van de gevraagde route laten rijden en de optie om in te grijpen uitschakelen. Wanneer de wagen aangeeft een situatie niet aan te kunnen (niet in kaart gebracht gebied, enz.) moet hij de besturing weer zelf in handen nemen.

Niveau 5: Vanaf dit niveau mogen we spreken van volledig autonoom rijden! De wagen is in staat om op elk traject helemaal onafhankelijk alle besturingstaken op zich te nemen. In geen enkele omstandigheid is de tussenkomst of aanwezigheid van een bestuurder nog nodig.

Lees ook