Waarom een waterstofwagen kiezen?

De waterstofmotor mag dan wel vaak genoemd worden als een van de favoriete krachtbronnen voor de wagens van morgen, op dit ogenblik staat hij nog in zijn kinderschoenen. Op de markt zijn echter zeer weinig modellen op waterstof (met brandstofcel) verkrijgbaar, en ze blijven bijzonder duur. Wie vandaag in een wagen op waterstof rijdt, maakt een geëngageerde keuze.

Om waterstof als brandstof te kunnen gebruiken wordt een zeer specifieke techniek toegepast, waarbij een ‘brandstofcel’ nodig is. Deze cel is een soort elektriciteitscentrale die in de wagen wordt ingebouwd en werkt dankzij de toevoer van waterstofgas, opgeslagen in specifieke tanks onder een druk van 700 bar. Net als voor andere gasbrandstoffen moeten deze tanks voldoen aan uiterst strenge veiligheidsnormen. Bij een ongeval is de veiligheid van een waterstofwagen dan ook verzekerd.

De chemische reactie tussen het materiaal van de ‘brandstofcel’ en de waterstof produceert de nodige energie om de elektromotor te voeden. De enige uitstoot die hierbij vrijkomt is waterdamp.

Milieuvriendelijke oplossing?

Dit geeft de indruk dat de waterstofwagen een ideale oplossing is voor onze problemen van vervuilende mobiliteit. Je moet er echter rekening mee houden dat de productie en de werking van de wagen veel energie vergen en vervuiling veroorzaken. En dat er energie (waterstof) nodig is om je wagen te laten rijden. Vanuit ‘bron-tot-wiel’-oogpunt is de energiebalans dus minder ‘groen’ dan je zou denken (ook al blijft die vergeleken met een traditionele aandrijving nog vrij positief). Dit heeft alles te maken met de productie van waterstof (energie-intensief), het dure materiaal en een vrij lage energie-efficiëntie.

Voordelen Nadelen
  • Milieuvriendelijk
  • Gebruiksgemak
  • Motor met toekomstperspectief
  • Voorlopig weinig modellen
  • Aankoopprijs
  • Kost/Kg
  • Nog geen net van tankstations

Tanken: makkelijk en snel

Tegenover een elektrische wagen met accu heeft een waterstofwagen nochtans twee grote voordelen. Ten eerste is zijn rijbereik minder beperkt dan dat van een elektrische wagen. Met een waterstofwagen rijden is dus vergelijkbaar met rijden in een klassieke benzine- of dieselwagen . Ten tweede gebeurt het tanken van waterstof op bijna dezelfde manier als voor CNG (het mondstuk van het vulpistool vergrendelt zich over de vulaansluting om te voorkomen dat er gas ontsnapt) en duurt slechts enkele minuten. Met een volle tank van enkele kilo’s (5 of 6 afhankelijk van het model) kan je volgens de WLTP-normen okngeveer 500 tot 700 kilometer rijden. Bij lange afstanden heb je dus geen laadpalen en veel tijd nodig om bij te laden, en ook geen garage of privéparking om thuis te laden.

Makkelijk en snel dus… op voorwaarde dat je een tankstation vindt waar waterstof beschikbaar is. Op dit ogenblik telt België er nog maar twee en de prijs voor waterstof is vrij hoog: ongeveer € 10/kg.

Toekomstoplossing

Rijden in een waterstofwagen is voorlopig dus nog een geëngageerde keuze, zoveel is duidelijk. Vooral omdat de weinige modellen die op de markt beschikbaar zijn, meer dan € 80.000 kosten. Toch krijgt deze oplossing de voorkeur van heel wat experten die voorspellen dat de waterstofwagen een mooie toekomst tegemoet gaat. Op de eerste plaats omdat een toename van het aantal modellen op de markt en een groter productievolume de prijzen van de technologie en de brandstof zullen doen dalen. Vervolgens ook omdat China, de grootste automobielmarkt ter wereld en dus trendsetter, heeft besloten om massaal in de ontwikkeling van de waterstofmotor te investeren. Binnen enkele jaren zou de situatie er dus gans anders kunnen uitzien.

Lees ook