Waarom een hybridemotor kiezen?

Een hybridemotor combineert een verbrandingsmotor (meestal benzine) met een elektrische motor. In de meeste gevallen heeft deze elektrische motor een vrij beperkt vermogen en dient hij enkel om de verbrandingsmotor bij lage snelheid of bij grotere belasting (optrekken) te ondersteunen en zo het verbruik te beperken. Toch kan een geoptimaliseerde hybride-aandrijving het verbruik perfect binnen perken houden, vergelijkbaar met een gelijkwaardige dieselmotor.

We moeten een onderscheid maken tussen de ‘milde’ hybride en de Plug-in Hybrid. In tegenstelling tot deze laatste kan de milde hybride niet worden opgeladen aan een stopcontact of een laadpaal. De accu van de milde hybride heeft een beperkte capaciteit en wordt automatisch opgeladen tijdens het rijden. Dit kan op twee manieren: door gebruik te maken van de energie van de verbrandingsmotor of, meestal, van de energie die vrijkomt bij het remmen.

De elektromotor heeft een beperkt vermogen dat volstaat om de benzinemotor een duwtje in de rug te geven. Enkele modellen kunnen in bepaalde omstandigheden wel volledig elektrisch rijden: bij lage snelheid en op korte afstanden. Het is soms zelfs mogelijk om enkel met de elektromotor te starten.

Dit hybride aandrijfsysteem komt vooral tot zijn recht in de stad waar opeenvolgend remmen en optrekken het beste gebruik van de elektromotormogelijk maken. Maar ook op de weg buiten de stad is de milde hybride effectief. Wanneer de benzinemotor minder belast wordt (bij een afdaling, constante snelheid…) kan in sommige gevallen immers overgeschakeld worden op de elektromotor.

Fiscaal interessant

Een geoptimaliseerde hybridemotor heeft een verbruik dat vergelijkbaar is met dat van een gelijkwaardige dieselmotor. Zijn CO2-uitstoot ligt lager dan die van benzinemotoren en maakt hem dus bijzonder interessant op de fleetmarkt: een hoge aftrekbaarheid voor de bedrijven en een laag VAA voor de werknemers.

Voordelen Nadelen
  • Eenvoudig in gebruik
  • Laag verbruik
  • Redelijke prijs
  • Zeer beperkt ‘volledig elektrisch’
  • Fiscaal minder interessant dan de Plug-in Hybrid

Lees ook