Moet ik een plug-inhybride kopen?

De recent op de markt geïntroduceerde plug-inhybride (PHEV plug-in hybrid electric vehicle) combineert het beste van twee werelden: een verbrandings- en een elektromotor. In tegenstelling tot een klassieke hybride kan zijn accu opgeladen worden aan een stopcontact en levert die voldoende stroom om enkele tientallen kilometers volledig elektrisch te rijden. Wanneer de accu leeg is, schakelt het systeem over op de benzinemotor en kan je gewoon voortrijden.

Plug-inhybrides hebben meestal een actieradius van 30 tot 50 kilometer. Voor veel automobilisten voldoet dit bereik om op een milieuvriendelijke manier dagelijks van thuis naar het werk en terug te rijden.

De plug-Inhybride is dus geknipt voor iedereen die met de wagen gaat werken en zowel thuis als op het werk beschikt over een standplaats met makkelijke toegang tot een stopcontact (garage, privéparking, enz.) om zijn wagen zo snel mogelijk op te laden. Dit is de beste manier om efficiënt gebruik te maken van de elektrische motor en zo een minimum aan brandstof te verbruiken. In het ideale geval is het zelfs beter over een eigen laadpaal (type Wallbox) te beschikken om de laadtijd tot iets meer dan een uur te beperken (afhankelijk van het model). Aan de plaatsing van zo’n laadsysteem is uiteraard een prijskaartje verbonden, maar het biedt wel een aanzienlijk gebruiksgemak.

Het belangrijkste voordeel van de plug-inhybride is dat zijn rijbereik niet enkel afhangt van de elektrische accu. Wanneer die leeg is, kan de wagen immers overschakelen op de benzinemotor en is hij perfect inzetbaar voor gezinsgebruik: vrijetijdsactiviteiten, vakantiereis, enz. Maar deze elektrische motor doet meer dan het rijbereik vergroten. Het intelligente energiebeheersysteem van de nieuwste modellen zorgt voor een optimale verdeling tussen benzine en elektriciteit. Dit resulteert in maximaal rendement en het meest aanbevolen gebruik van elke krachtbron (elektrische motor in stedelijk gebied en verbrandingsmotor op grotere wegen). Beide motoren kunnen ook samenwerken om echt sportieve prestaties neer te zetten.

Fiscaal voordelig in Vlaanderen

Met hun bijzonder lage CO2-uitstoot (vaak minder dan 50 g/km) zijn oplaadbare hybrides fiscaal zeer voordelig. Zelfstandigen en bedrijven kunnen ze voor 100% aftrekken. En voor werknemers ligt het VAA van een plug-inhybride lager dan dat van een traditionele motor.

De andere fiscale voordelen variëren naargelang het gewest waar je voertuig is ingeschreven: in Vlaanderen zijn plug-inhybrides die minder dan 50 g CO2/km uitstoten vrijgesteld van verkeers- en inverkeerstellingbelasting.

In Wallonië en Brussel wordt er helaas geen belastingvermindering toegekend. En aangezien deze wagens – door de combinatie van twee motortypes – dikwijls een vrij groot vermogen hebben, kan de belastingfactuur jammer genoeg ook gepeperd zijn!

Lees ook