Kies je het best voor een hybride of voor een plug-inhybride?

Hybridewagens zijn populair, zoveel is zeker! Kies je in de praktijk voor een klassieke hybride of beter voor een herlaadbare variant? Die keuze hangt af van je gebruik, je situatie en je woonplaats.

Een plug-inhybride is technisch beter uitgerust. Met zijn elektromotor kan hij tientallen kilometers afleggen. Een Peugeot 3008 PHEV bijvoorbeeld kan 50 km aan. De plug-inhybride is immers uitgerust met een accu die een grotere capaciteit heeft dan die van de klassieke hybride. Deze laatste schakelt enkel op elektriciteit over ter ondersteuning van zijn verbrandingsmotor of in heel specifieke omstandigheden. Wie de voordelen van een plug-inhybride optimaal wil benutten, moet echter in staat zijn daar correct mee om te springen.

Opladen een must

Herlaadbare hybridemotoren laten een bijzonder laag genormaliseerd verbruik (WLTP) optekenen, veelal minder dan 3 l/100 km. Die cijfers zijn niet onrealistisch voor wie zo vaak mogelijk elektrisch rijdt. Met een rijbereik van zowat 50 kilometer kunnen de meeste Belgische pendelaars hun dagelijkse trajecten afleggen. In een dergelijk geval is het dus mogelijk om tijdens de week uitsluitend elektrisch te rijden en tijdens het weekend op de benzinemotor over te schakelen om in je vrije tijd langere afstanden te overbruggen.

Daarnaast moet je de accu dagelijks kunnen opladen. Dat kan via een klassiek stopcontact thuis (hou dan rekening met een laadtijd van 7 uur) of versneld (in 4 uur) via een eigen laadpaal (1u45’ volstaat in dat geval). Uiteraard kan je ook gebruikmaken van de openbare laadpalen. Om je wagen vlot te kunnen laden, moet je dus beschikken over een eigen parkeerplaats of een garage. Voor wie in de stad woont, is dat niet altijd mogelijk. Misschien krijg je wel de kans om je accu op het werk te herladen…

Is dat niet het geval? Dan kan de accu ook opladen terwijl je rijdt, met behulp van de verbrandingsmotor.

Hybride of plug-in?

Heb je geen laadmogelijkheden of ben je dagelijks lang onderweg? Kies dan misschien beter voor een traditionele hybride. Bij een correct gebruik doet de ondersteuning van de elektrische motor je reëel verbruik aanzienlijk dalen, al blijft dat een stuk hoger dan dat van een plug-inhybride. Een conventionele hybride is trouwens goedkoper in aankoop, omdat de ingebouwde technische mogelijkheden beperkter zijn.

Lees ook