Is een benzinemotor geschikt voor mij?

Voordelen van een benzinemotor

Steeds meer Belgische automobilisten opteren tegenwoordig voor een benzinemotor. Maar is dit motortype wel de verstandigste keuze voor jou? Het is algemeen bekend dat als je minder dan 25.000 km of 30.000 km (afhankelijk van de wagen) per jaar of vooral korte afstanden aflegt, een benzinemotor voordeliger is in gebruik dan een diesel. Hoewel hij wat meer verbruikt dan een vergelijkbare diesel, biedt de benzinemotor – onder de vermelde voorwaarden – immers andere voordelen die hem financieel aantrekkelijker maken.

Een benzinewagen kost meestal minder dan een dieselmodel. En hij is ook goedkoper in onderhoud. Bovendien betaal je voor een liter benzine aan de pomp tegenwoordig dikwijls minder dan voor diesel. Dit drukt uiteraard de kost per kilometer en compenseert het iets hogere verbruik bij een dynamisch rijstijl.

Naargelang waar je woont en de wetgeving die in dat gewest van kracht is, kan een benzinemotor ook op fiscaal vlak interessanter zijn. De nieuwe efficiënte turbomotoren hebben immers een kleinere cilinderinhoud en in (Brussel en) Wallonië bijvoorbeeld worden ze minder zwaar belast dan diesels met hetzelfde vermogen. In Wallonië wordt de BIV immers berekend op basis van het vermogen van de motor dat uitgedrukt wordt in fiscale pk’s of in kilowatt. Er wordt ook rekening gehouden met de leeftijd van het voertuig.

In Vlaanderen hangt de jaarlijkse verkeersbelasting af van de emissienorm, de CO2-uitstoot, het fiscale vermogen en de leeftijd van het voertuig. Met dit systeem kan het dus interessant zijn om te kiezen voor een benzinemotor met een grote cilinderinhoud. De verkeersbelasting ligt lager bij benzinemotoren, maar varieert per model.

Benzinemotoren bereiken sneller hun optimale bedrijfstemperatuur. Daarom zijn ze beter geschikt voor korte afstanden of ritten met frequente stops. Een ideale bedrijfstemperatuur garandeert niet enkel een lager verbruik maar ook een minder vervuilende uitstoot.

Benzinemotoren van de nieuwste generatie beantwoorden aan de strengste emissienormen en mogen dus gegarandeerd binnen in stedelijke centra waar steeds striktere toelatingsvoorwaarden op dit gebied gelden (LEZ – Lage-emissiezones).

Qua rijplezier is een benzinemotor stiller en produceert hij minder trillingen dan een diesel, wat het comfortniveau voor de inzittenden uiteraard ten goede komt.

Voordelen Nadeel
  • Minder duur in aankoop
  • Lagere brandstofprijs
  • Fiscaal voordeliger dan diesel
  • Stiller en meer rijcomfort
  • Hoger verbruik

Lees ook